Diskuze Doprava

Autobus do Solník?

RSS zdroj s posledními příspěvky 70 příspěvků

Stránky: 1 2 3 4

 
Michal Špaček 67 příspěvků

V dalším volebním období bude jednou z otázek pro zastupitele tato: Má jezdit část autobusů přes Masarykovu a Obránců míru k Solníkům? Pokud ano, kde má být zastávka a mají se nějak přizpůsobit ostatní zastávky?

Protože kandiduji do zastupitelstva, tak se snažím na mých jednoduchých a očividných řešeních problémů najít chyby a nedomyšlenosti. Je totiž jednoduché najít řešení, které mé potřeby uspokojí, ale vyřešit problém tak, aby nevznikl jiný, je složité.

Jako obyvatel na rozhraní “starých” Roztok a Solník bych zastávku minutu od domu samozřejmě přivítal. Na druhé straně chápu, že mohou být lidé pro které to není vyhovující řešení. Proto vyzývám: Pojďme uvažovat o hromadné dopravě v Roztokách. Domluvme se jaká jsou pro a jaká proti.

Nejjednodušší je odklonit část (jaký bude poměr je věcí diskuse) autobusů 340/350, na zastávku v blízkosti křižovatky Masarykova a Obránců míru.
Další možností je zřízení okružního mini či midi busu po Roztokách, který několikrát denně pojede kolem míst, kam se potřebují dostat maminky s kočárky, či důchodci.

Případně můžeme říci, že tuto věc řešit nehodláme. Výsledkem takového přístupu bude mimo jiné, zvýšená touha mladých lidí, kteří se přistěhovali s rodiči, či v Roztokách dorostou, si co nejdřív pořídit auto. Musím říct, že ze Solník je to na autobus pocitově opravdu daleko, takže je i pochopím. To povede k zvýšení počtu aut, která budou městem projíždět. Třeba ne tento rok, ale během pěti, či deseti let to budou násobky současného stavu. Rozumně vyřešená MHD tuhle potřebu odbourá, takže ten kdo jezdí denně do města bude radši jezdit autobusem a vlakem, než autem. To by mohlo třeba vést k posílení MHD v Roztokách a tím zlepšení dopravní obslužnosti i pro starousedlíky, kteří si jistě dobře vzpomínají na doby, kdy o víkendu jezdil jeden autobus za hodinu ve špičce.

Michal Špaček – 6. na kandidátce DOST – www.dost-roztoky.cz

Prosím, abych nebyl urážen proto, že jsem náplava.

 
mipri 196 příspěvků

Dodal bych jenom, že o umístění zastávek rozhoduje DI policie ČR, odbor dopravy P-Z a KÚ. Místní šetření na Masaryčce již proběhlo a navrhované umístění zastávek je u křižovatky s Obránců míru – na jedná straně u telefonní budky a na druhé polozáliv u popelnic… Exitují návrhy JŘ od ROPIDu, kde linka 350 projíždí po současné trase a linka 340 Masaryčkou a A protože je spojů 340 v současné době víc, některé spoje 350 by při rozdělení “napůl” končily na rozcestí Žalov.
Podmínkou pro toto řešení je kromě točny na rozcestí Žalov i zřízení zastávky u Tesca a posunutí zastávky U rybníčku blíž k Vrškům. A samozřejmě úprava prahů na křižovatce Obránců míru a Zaorálkova. :-)

 
Michal Špaček 67 příspěvků

Děkuji za doplnění a upřesnění. Tohle řešení patrně vyžaduje vyčkat, než bude na rozcestí postaven kruhový objezd a dále provést různé drobné stavební úpravy.

Moje hlavní otázka je stále platná – tedy je toto správné řešení? Nebo přesněji existují nějaké reálné důvody: proč to tak být nemá?

 
Vítek.S 373 příspěvků

Jsem rád, že blížící se volby obrací na veřejnou dopravu pozornost dalších lidí. Doufám, že jim to vydrží i po volbách. Abychom nediskutovali od začátku, dávám jako podklad pro diskusi Michalovu a mou studii. I my jsme se tehdy nejdříve seznámili se všemi nám dostupnými předchozími názory na tuto problematiku. Na webu je již víckrát. Chvíli ještě vydrží určitě tady: http://calta.webnode.cz/dopravni-studie/ Poté co nejde otáčet autobusy na parkovišti pár metrů od nádraží (aby tuto diskusi někdo nevyvěsil na nástěnce v Albertu, úmyslně se vyhýbám jmenovat toho, kdo to zavinil), je třeba zvovu zvážit (spočítat náklady na) zavedení nízkokapacitního autobusu navazujícího na vlak.

 
Michal Špaček 67 příspěvků

Jsem rád, že se ozval někdo ze zkušenějších myslitelů na téma doprava. Odkazované jsem zběžně prostudoval a přiznávám, že si budu muset vzít k ruce mapu a vyznačit si jednotlivé možnosti, abych se v tom bezpečně vyznal.
Dále poznamenávám, že v odkazovaném textu se praví toto:
“Do prosince 2008 vybudovat potřebné zastávky tak, aby bylo možné přetrasování linky vedoucí přes Solníky a vybudování autobusového obratiště na Žalově (bývalé stavebniny).K tomuto bodu považujeme za vhodné přistoupit teprve po celoměstské diskusi, kdy bude zvolena jedna z variant.”

Tudíž se ptám: byly uvažovány i jiné možnosti než úpravy autobusů 340/350 a změny vlaků? [Opominul jsem naznačenou možnost linky 360]. Možnosti, které by nebyly přímo závislé na ROPIDu, například menší vnitroměstský autobus? Přiznávám, že se těším na (jestli bude) tramvaj, ale to vypadá trochu na hudbu budoucnosti.

Samozřejmě, že mou veřejnou pozornost k dopravě přivedly blížící se volby, protože jsem jako obyčejný občan necítil nezbytnost takové diskuse. Až žádost paní Vavřínové, abych kandidoval do zastupitelstva mě přinutila. Tedy přiznávám, že jde částečně o předvolební kampaň, leč tímto způsobem hodlám fungovat i jako případný zastupitel.

 
VP 81 příspěvků

Podle mého názoru jsou důležité tyto body:

1) Návaznost autobusů na vlak, jak na linku S4 tak na ML
2) Zřízení autobusové linky od nádraží do Suchdola (protažení l. 359), nejlépe v dané návaznosti na ML, která by projížděla přes Solníky. Muselo by se ovšem najít místo pro otáčení, možná by se našlo na staré silnici do Prahy, která je nyní slepá.
Toto řešení by bylo výhodné i pro Únětice, neboť by získalo spojení na vlak.
Jelikož nám na ML bude od nového jízdního řádu jezdit třívozová jednotka 451, bylo by dobré tuto kapacitu využít.
3) trasování přes Solníky je asi zřejmé , kdyby tu však projížděla jen linka 359, v půlhodinových intervalech ve špičce ( v hodinových mimo špičku), tak bych osobně nechal linky 340 a 350 v původní trase. Ušetřil by se přesun zastávky u Rybníčku a také drahé vozokilometry. Nemusela by se zřizovat točna na rozcestí Žalov a zůstala by zachována oslužnost Žalova.

Když to vezmu jednoduše stačí najít místo na otáčení ve spodních Roztokách, postavit označník zastávky v Masarykově ulici a v Obránců míru, zrušit zbrzdovací pásy v ul. Obránců míru a hlavně přesvědčit ROPID o výhodnosti tohohle spoje, hlavně jak je důležitý na návoz lidí z Roztok a Únětic k ML a můžeme začít jezdit.

Jinak studie je celkem dobrá ( až na pár chyb v číslech linek a tratí), budoucnost je hezká pohádka, hlavně “O té tramvaji do Roztok”, opravdu si dovedete představit přemostění Tichého údolí? To by ochránci nepřežili, a tady myslím i právem. Za ty peníze radši udělat odbočku kolejí z nádraží a véct ji tunelem nahoru, a Roztoky horní nádraží by mohlo být třeba u Solník. .-))

 
Vítek.S 373 příspěvků

Začnu odzadu.
Ta jiná čísla nejsou chyby, ale historie. V době, kdy jsme studii psali, to skutečně bylo takto očíslované. Ten most by neměl pilíře v chráněné oblasti a tak by maximálně stínil. Porovnejte cenu lávky pro tramvaj a cyklisty a tunelu. Nejsme tak bohatí jako Monaco, abychom mohli jezdit na vlak výtahem. :-)
ROPID o výhodnocti tohoto spoje přesvědčený je a chtěl to spustit. Jen my jsme narazili na nemožnost otočky u nádraží. Náhradní variantu s otáčením v horních Roztokách s přestupem na 340 či 350 pak odmítly Únětice.
Je pravda, že obyvatelé Solník jezdí více o špičkách, stejně jako všichni ostatní. :-) Posun zastavky U rybníčku blíže k Vrškům je služba této části města. Obslužnost konečné v Žalově je v tuto dobu nadstandartní vzhledem k obsazenosti. Točna na Žalově by umožnila otáčet kloubové autobusy tak, aby tyto obluhovaly pouze hlavní tepnu a nejezdily prázdné za Roztoky otočit se do Přílep.
Další podmínkou Únětic pro souhlas s protažením linky 359 je zastávka u Tesca.
Návaznost autobusů na vlak se stává neuralgickým bodem. Počet cestujících vlakem vzrostl od napsání naší studie několikanásobně. Oficiálně to nemáme, počítali nám to výpravčí. Má to ale dva háčky. Autobusy nemohou čekat na zpožděný vlak. Proti době, kdy jsme psali studii se přesnost zlepšila tak, že zpožděný osobní vlak byl opravdu vzácností. Ta pohoda skončila vyhořením zabezpečovacího zařízení. Teď se zase nedaří. Chtělo by to autobus výchozí, který by mohl pár minut počkat.

 
Vítek.S 373 příspěvků

Ještě jsem přehlédl jednu otázku Michala Špačka. Týká se zavedení vnitroměstského autobusu. Byla to moje myšlenka, od které jsem ustoupil po seznámení se s počty cestujících vlakem a autobusem. Místo ní jsme formulovali potřebu návaznosti JŘ. K cestě vlakem tedy cestující nenutit, ale pouze jim ji umožnit. V současné době, kdy ve špičkách Kroupka i Barochovka působí dojmem korza a linku 359 k nádraží nedostaneme, je čas tuto myšlenku oprášit.

 
Michal Špaček 67 příspěvků

Zajímavou otázkou je, zda by šlo vybudovat otočku v místech křižovatky Riegerova x Bělina? Netuším jak je to v této lokalitě s vlastnictvím pozemků, či zda by šlo něco takového vyjednat, ale místo by tam podle mého bylo.

O možnosti zavést kloubové autobusy jsem již slyšel tedy přesněji to, že to nejde kvůli vyhýbání v serpentině, ať již v Roztokách, či v Uněticích. Mohl bych se dozvědět, co je na tom pravdy a jaké jsou podrobnosti?

 
VP 81 příspěvků

Ten tunel byl taky myšlen s trochou nadsázky. Ale stojím si za tím, že vybudování tramvaje od Suchdola do Roztok by stálo stejně jako ten tunel.
Nejde jen o most,ale o pozemky pod tratí a vedení Suchdolem a Roztokama.
Nemáte náhodou nějaký Váš návrh trasy, jak by trať vedla Suchdolem, kde by překonávala Tiché údolí a kde by v Roztokách končila?.
Nějak si to při pohledu do mapy nedovedu představit. Já si most pro tramvaj představuji nějak podobně jako je ten v Praze u Krejcárku a ten si opravdu v Tichém údolí nedovedu představit. Sice se bavíme asi o snech, ale je to celkem zábavné.
Co se týče obsazenosti autobusů tak mi linka 340 nepřijde na Levý Hradec zase tak nevyužitá, ve špičce cca 6-8 lidí, to na konečnou není zas tak málo, a když jim tam pak bude jezdit jen každý druhý bus tak to bude znatelné zhoršení.
Jinak do nasazení kloubových busů ješte uplyne času dost, když by tu jezdila linka 359 s dobrým spojením na vlak tak si troufám tvrdit, že si to tu bez těch kloubů dovedu představit, tudíž mi přijde zbytečné budovat točnu na rozcestí.

Pro případ budoucího nasazení kloubů, by stačilo udělat připravovaný kruhák tak aby se na něm mohl kloubový autobus otočit a zvětšit zálivy zastávek aby tam mohla být i manipulační zastávka.

Stejně při počtu kloubů u DPP , nebo ČSAD Kladno je zatím nemyslitelné jejich nasazení do Roztok.

Rád bych si tu linku 359 předtavil v provozu třeba od června 2011, ale to by se opravdu asi muselo hodně chtít.

 
VP 81 příspěvků

Snad kloubový autobus zdárně projel roztockou serpentýnou a do Únětic se s ním nepočítá.
I když to byla Karosa, ale nynější nové nízkopodlažní Sorky si v serpentíně nedovedu představit.
Přijde mi, že město v tom hledání místa na otáčení busů je nějaké neschopné. Všude se snaží preferovat VHD před automobilovou, tudíž bych razantně omezil parkoviště u nádraží a zřídil tam točnu pro autobus.
Alespoň by lidé více využívali autobus a né auto, když jedou jen ráno dolů a večer nahoru. Taky by je to vyšlo levněji ( měli by to za jeden lístek s vlakem).

 
VP 81 příspěvků

JInak se tedy omlouvám Vítkovi za ty chyby, ale nové číslování linek se mi už nějak dostalo pod kůži, že to staré jsem zapomenul.

 
Vítek.S 373 příspěvků

Čím dále bude točna od nádraží, tím dražší bude provoz. Kloubový autobus serpentinou projel. Neseděl jsem v něm, nastoupil jsem až u Tyršáku. Serpentina ale není problém. Kloubák vybočuje méně než autobus bez kloubu. Také jsem tomu nevěřil. Ani jeden z nás autorů není majitelem projektové kanceláře, takže trasu tramvaje zpracovanou opravdu nemáme. Na rozdíl od Horoměřic. Ideální by byla konečná na Solníkách v místech křížení Masarykovy a Obránců míru, Nevíme ale co by s tím udělal ten hyp od Lidické tam. Konečná v oblasti Tesca by si vyžádala vedení autobusů Roztokami tak, jak píšeme. Bavíme se ale o opravdu dlouhodobém výhledu, protože zatím je u ledu i trasa na Suchdol. Teď je jen třeba, aby tam někdo něco nepostavil. Kruhový objezd na Žalově by byl ideálním řešením pokud by autobusy na manipulační zastávce nestály příliš dlouho. Klouby nám DP sám nabízel. Je 1,5x kapacitnější a 1,2x dražší. Takže nesmí jezdit prázdný. Snaha o vybudování točny u nádraží naráží na vlastnické vztahy. S parkovištěm na nádraží je to jako s Korunou. Linkový autobus se nesmí otáčet couváním.

 
Michal Špaček 67 příspěvků

Točna v místě o kterém mluvím by byla cca 500 metrů od nádraží, tedy zhruba o 300 metrů dál než občas zmiňovaný hypotetický kruhový objezd místo křižovatky Koruna. To znamená max. 1vozokm za jednu jízdu – asi 30 kč (?). Možná by stálo za uvážení, kolik by stála stavba takové točny.

Jiná možnost řešení?
—> Fungovala by okružní autobusová linka Roztoky – Unětice – Suchdol – Roztoky?
Mohla by například jezdit střídavě v obou směrech a tím zajistit spojení jak na Suchdol, tak z Unětic do Tesca i na nádraží. Přiznávám, že to může být hloupý nápad, ale zajímalo by mě jestli se z toho něco nevyvrbí.

 
VP 81 příspěvků

Není to hloupý nápad, ale dle mého má větší šanci na úspěch prodloužení a posílení linky č 359. Nyní jezdí z Únětic jednou ráno a odpoledne po hodině, mimo špičku a o víkendech vůbec.
Taky si řikám, že 30 Kč na jednu jízdu není moc. Pár výpočtů: Kdyby jezdila jako ML tj 28x za den: 840 Kč/den x 20 prac dnů v měsíci = 16800Kč, cca 200.000Kč ročně. Když nebude jezdit o víkendu jako nyní ML, ale jen ve všední dny.

 
Vítek.S 373 příspěvků

Díky VP za to, že jsem nemusel vytahovat kalkulačku. To přečíslování jsme také zvažovali. Je uvedeno v naší studii v bodu 5. ad2) jako jedna z variant do doby, než bude zbudována točna na nádraží. Je to pátá odrážka. Stejný efekt by měla i odrážka čtvrtá, jen by se to jinak jmenovalo. Nejmenovaný radní nám tuto variantu vrátil do hry.

 
kolb77 16 příspěvků

Já jsem se chtěl zeptat, jestli by bylo reálné, aby v budoucnosti stavěly rychlíky R4 v Roztokách? Mě přijde, že to takové zdržení není a také Roztoky se už rozrostly na město kde by zastavit možná vyplatilo?
A ještě jsem se chtěl zeptat, jestli by nebylo v budoucnosti pro Roztoky výhodnější se přesunout ze Středočeského kraje do Pražského kraje, který mi přijde jako přirozené centrum a pokud tam většina našich obyvatel pracuje a odvádí daně-tak by se nám třeba něco taky vrátilo? Když už nic jiného a vidím jak se v Praze 6 předlážduje z asfaltu na dlažební kostky a u nás je ještě spousta ulic bez asfaltového povrchu! Přijde my zvláštní, že se tím žádná strana v předvolební kampani ani trošku nezabývá? Třeba, aby někdo řekl klady a zápory? Děkuji P.S. Jinak zastávka v Solníkách měla být již dávno! Jen by mě zajímalo kdo schválil tenkrát ten retardér v ulici Obránců Míru-ten by ho teď měl nechat na vlasní náklady odstranit-již od začátku se asi počítalo, že tam autobusy jednou pojedou, ne?

 
Josef 60 příspěvků

Možná se pletu, ale mám dojem že žádná obec v “kraji Hlavní město Praha” není a ani být nemůže, samozřejmě vyjma samotné Prahy.

 
Vítek.S 373 příspěvků

O zastavování rychlíků se zatím opravdu neuvažovalo. Zajímavé začalo být teprve tehdy, když byly přeloženy z Masaryčky na hlavák. Jednalo by se tedy i o umožnění přestupu ze severních Čech na masaryčku později než v Kralupech. Změna samostatného města na pražskou čtvrť by každému, kdo by tuto myšlenku vložil do svého volebního programu, přinesla volební neúspěch.

 
VP 81 příspěvků

Aby jsme se nedivili.
Kdyby jsme byli součást Prahy tak bysme nemuseli řešit tak finance jako teď a myslím, že by se vyřešili i školy a školky. Praha a její části mají k dispozici mnohem větší částku než 7000 město.
Myslíte, že jsou Roztočáci tak hrdi na své město, nebo by raději měli více peněz na infrastrukturu a dopravu bez příplatku za 1. pásmo.
Když si vezmu jak je Praha roztáhnuta na východ a jih, tak geograficky by to připojení vypadalo celkem dobře.

Stránky: 1 2 3 4

Diskuze Doprava