Diskuze Odraz

Odraz 1/2008 (Městská) doprava

RSS zdroj s posledními příspěvky 10 příspěvků

 
smartin 3 příspěvky Souhlasím s panem Kantorem v úvodu, že se Roztoky staly konečně městem po dostavbě náměstí, jakkoliv jsou na toto dílo názory občanů různorodé. Město dle mého soudu kromě náměstí, městské policie a spousty dalších městských vymožeností ma většinou i městskou dopravu. Ve stejném Odraze (1/08) se pan Vít Calta zamýšlí nad možnostmi dopravy do Prahy a zpět. Měl bych do diskuze o přidávání "kladenských třístovek" pár postřehů: 1. je zřejmé že přidání každého spoje něco stojí, a je též zřejmé, že ve valné většině jsou autobusy ve špičkách jednostranně přetížené. Co se ranní špičky týče, vypozoroval jsem (a mohu se mýlit), že autobusy cca do 7:30 jsou zaplněné slušně, před osmou a hlavě po osmé (cca do devíti) jsou přecpané k prasknutí. Možná je to tím, že obyvatelstvo Roztok, dojíždějící za prací, nepatří dominantně mezi dělnické profese, spíše mezi ty jejichž pracovní doba není takto nesmyslná. Stálo by za to možná bez přidávání rozvolnit čas spojů 7-8 ráno a zahustit 8-9, ale mohu se mýlit. Obdobně je tomu i večer. 2. Předevšim se článek ale zabývá výhledy do budoucna. Je jasné, že i přes nutné přidávání autobusových spojů má silniční řešení do Prahy i ve střednědobém horizontu svůj limit (přeložka u závor ostudně v nedohlednu kvůli několika nenalezeným miliónum na zásadní archeologický doprůzkum, zatímco jen na inflaci už tak kartelově predražená stavba prodělala mnohonásobně více; kapacitní limity silničky přilepené na skále od závor do Sedlece; nešikovně vyřešený nájezd na hlavní silnici od Suchdola se stále sílícím provozem atp.) a ukazuje že tady do nekonečna řešení není. Částečně by ho určitě vyřešil nápad jedné linky přes Únětice (třeba prodloužením 355tky do Žalova, V. Přílep). Doufám, že nejsem prvním v tomto městě, koho napadlo uvažovat za tohoto stavu o městské dopravě Roztok, Žalova (a třeba právě Únětic a V. Přílep). Měštští zastupitelé, zkuste prosím zvážit možnost místo přidávání průjezdných autobusů, spíše zauvažovat o jedné až dvou linkách (koupě, nebo pronájem) s menšími autobusy (třeba takovými, které jezdí po centru Prahy, třeba na zemní plyn), které by jezdily od roztockého nádraží "na kopec", udělali po Roztokách kolečko, rozvezly občany od libeňskoroztockého pendolina, a kralupského pantografu a s dalšími se vrátily na následující spoj. Druhá linka by mohla od nádraží obsluhovat Žalov, ev. další obce. Věřím, že by třeba pak ČD po dohodě s Roztoky, ev. sdružením obcí mohlo jednat "o vsunutí" (myšleno obrazně) jedné další harmoniky do motoráčku, ev. jeho častějším provozu, (provozu o víkendu atp). Myslím si, že by v takovém případě hodně lidí o vlaku uvažovalo častěji. Finance rozhodně roli hrají, zkuste spočítat jestli by to náhodou nebylo celkově levnější (asi nikoliv, nicméně pokrok by byl značný). Jízdné dle tarifu Ropid. s pozdravem Martin S.
 
mipri 196 příspěvků

Nejsem sice zastupitel, ale můžu vám poskytnout pár odpovědí na otázky, které kladete… Žádost na posílení autobusů mezi 6:30 – 10:00 a 15:00 – 18:00 již leží na ROPIDu a s trochou štěstí se dočkáme snad od změny JŘ v březnu. O prodloužení linky 359 od Únětic do Rozok je zažádáno na KÚ s tím, že by linka obsloužila i oblast Solník a perspektivně končila na nádraží (svým způsobem vámi zmiňovaná MHD). Tím jsme se dostali k návozu na vlak – autobusy v současné době nemají u nádraží kde otáčet a do vyřešení tohoto problému nelze nic dělat.. V současné době se hledá místo, které splňovalo technické podmínky pro obratiště. To je tak v kostce.. :-)

 
Vítek.S 373 příspěvků

Chtěl bych ujistit Martina S, že opravdu není prvním, koho tato myšlenka napadla. Napadat bue stále víc lidí a to je dobře. Jeden z důvodů, proč se o ní zatím málo hovoří uvedl mipri – problémy s točnou u nádraží. Dalším důvodem je fakt, že velká část obyvatel Roztok inklinuje pracovně i sociálně právě k centru Prahy 6 a těm plně vyhovuje přímé spojení od baráku na Vítězné náměstí. Pro tuto “frekvenci” vlak postrádá jakýkoli smysl. A bude ji postrádat i tehdy, až Praha 6 vytlačí konečnou našich linek z Vítězného náměstí. Spolu s nimi cestují linkami 340 a 350 i ti, kdo na Vítězném náměstí přestupují na metro. Co s touto skupinou? Vytvořit podmínky pro to, aby kolejová doprava byla rychlejším, pohodlnějším a levnějším spojením než autobus.
P.S. Zastupitelé nemusí sami zvažovat. Úplně stačí, když myšlenky někoho jiného dobře pochopí a hlasováním podpoří.

 
smartin 3 příspěvky

Děkuji za obě odpovědi. Je dobře že se již koná ve věci dostat se do Roztok z druhé strany v běžném, nikoliv jen povodňovém režimu. Co se točny týče, ostudné je to jak byly zahozeny lopaty na parkovišti dole u Muzea a rest. Victoria. Věc pochopitelně souvisí s celou přeložkou, prakticky ale domnívám se nic nebrání tomu tuto část dotáhnout. Ale jsme v Česku a už slyším fundované hlasy proč to nejde. Druhou možností je štěrkový plácek za krabicí Českých drah, předělaný na parkoviště. Nejsem si tak jist jak intenzivně je využíván a rozhodně autobusu by měla být dána přednost před auty.
Sám patřím mezi obyvatele Roztok, kteří tíhnou k Praze 6 pracovně (pracuji na ČVUT) a musím vás seznámit s faktem, že pěšky od “Blažka” + vlakem do Bubenče + 131 na Santinku nebo do Zelene je to na ČVUT je to srovnatelně rychlé a hlavně pohodlnější než stát na jedné cizí noze v autobuse a pozorovat nákladní vlaky na přejezdu. Je to měsíc od měsíce horší. Nazpátek jsem dříve nastupoval u Internacionálu, ale tím že bych se musel i tak klátit do Roztok na předním skle, volím delší variantu startu na Kulaťáku. Ale to je můj specifický případ, jen si myslím že je to hodně psychologické s tím autobusem do Dejvic. Kombinace vlak+bus131 obsáhne téměř totéž za srovnatelnou dobu. (I já přesto jezdím do Dejvic především busem).
Nejsem si tak zcela jist kolik procent lidí tíhne k Dejvicím. Stačí se podívat na dav vystoupivší na Kulaťáku, který směřuje do metra. Těch co jej z busu nenásledují je odhadem 10%. No a určitě by pomohla plánovaná přeložka stanice Praha-Bubeneč ke křížení vlaku a podjezdu v Podbabě s plánovanou točnou tramvají v míste dnešní pumpy (stanice Ve Struhách). To je též běh na dlouhou trať.
Tak si držme palce, že alespoň něco z toho dopadne.

Martin

 
Vítek.S 373 příspěvků

Držet si palce by bylo málo. Štěstí přeje připraveným. Součástí tohoto nového přestupního uzlu v Podbabě by mělo být i ukončení linek od Roztok právě zde. Je to ale opravdu středně či dlouhodobá perspektiva. Jak dostat na koleje podstatně dříve alespoň část z těch 90% o kterých píšete, to je oč tu běží.
Vítek

 
VP 81 příspěvků

Tento nápad s MHD Roztoky by stál opravdu za realizaci. Kdy při malých prvotních výdajích by se pomohlo mnoha lidem dojíždějících vlakem nebo nyní přeplněnými autobusy.

Já vidím řešení takto:

Linka by mohla začínat za nádražím kde je určitě dostatečné místo k otáčení autobusu, jsou tam nyní vlatně 2 parkoviště pro auta (štěrkové a oficiální asfaltové, které je dál a proto na něm skoro nikdo neparkuje tudíž by se mohlo přeměnit v točnu pro bus).
Na komunikaci hned za nádražím umístit značku zákaz zastavení, aby autobus mohl bezpečně projet kolem nádraží.
Míst na parkování je na parkovišti dost, a lidi by místo svých vozů mohli používat tuto linku.
Snad by autobus zvládl prudký výjezd na hlavní.
Pokračovat na náměstí, Solníky, odtud k Tescu (kde však problém v retardérech) a na Žalově by se otočil a jel stejnou trasou zpět k nádraží.
Určitě by to zvládl do 25 minut tak aby spojení navazovalo ve špičce na další vlak do Prahy.
Hlavní podmínka by byla návaznost na daný vlak, která nyní absolutně není.
Motoráček má kapacitu, která by pomohla trošku přenést cestující z linek 340 a 350, jen ne každý může (nebo je i líný) k nádraží a hlavně od nádraží dojít.
Kdyby tuto městskou linku zajišťoval navíc nízkopodlažní autobus (ČSAD Kladno je také vlastní) tak by se velmi pomohlo i invalidům a maminkám s kočárky, neboť cesta do Prahy a zpět by byla bezbariérová.
( Regionova, Nádraží Roztoky, Nádraží Holešovice – včetně vstupu do metra jsou pro invalidy přizpůsobené).

Nevím jak složitá cesta od podobného plánu je k realizaci, ale za snahu našich zastupitelů by to určitě stálo.

Vašek

 
Vítek.S 373 příspěvků

Také jednou realizován bude. Plac u nádraží, který se nyní jeví jako nevyužitý se zaplní pokud projde návrh na drobnou úpravu pásem PID. I tak ale potřebujeme u nádraží místo, kde by se bez problémů otočil autobus velký. Přetrasování linek po městě uvítají ti, jimž se dopravní obsluha zlepší, nebude se ale líbit těm, kteří to dnes sami mají na zastávku blízko a žádný autobus jim pod okny nejezdí. Bezpochyby absolutně je spoj navážející cestující na vlak levnější než spoj do Prahy. Spoj do Prahy ale dotuje nejen naše město, ale i kraj a město Praha. Linka uvnitř města je městskou dopravou, kterou ani kraj nedotuje. Návoz na vlak by ale na druhé straně kraj mohl dotovat na 100%. ČSAD Kladno není jediným dopravcem v rámci ROPIDu.
Jinak mne ale velmi těší, jaké příspěvky se tu objevují. Je to obrovský posun proti loňsku. Je to důkaz toho, že se posunuje společenské vědomí. nebo že se nám sem stěhují další “náplavy” s rozhledem?
Vítek

 
VP 81 příspěvků

Díky Vítku za uznání příspěvků a máte pravdu i já jsem tzv. “naplavenina”, ale už nějaký rok usazený.
Osobně si myslím, že všechny linky by se přetrasovávat nemuseli, když by tu byla jedna která objede město cikcak.
Ještě o urychlení přepravy do Dejvic:
Vím, že se nyní přeložka silnice nebuduje, ale dle oznámení by měla výstavba trvat do cca 6/2009 což mi ze začátku přišlo jako sranda, budovat cca 1km silnice tři roky, ale nyní doufám, že se alespoň tento termín podaří splnit.
Jinak dle návrhů SFDI bylo navrženo na rok 2008 cca 5 mil. na výstavbu okružní křižovatky Roztocká x Kamýcka tak alespoň doprava do Dejvic bude trochu bezpečnější (rychlejší asi ne).

 
VP 81 příspěvků

Ještě jeden nápad, který by se mohl realizovat již se změnou JŘ v březnu.
Pořád mi vrtá hlavou, kdo navrhl jízdní řád 340 mimo špičku.
Super by bylo, kdyby měla návaznost na motoráček s odjezdem mimo špičku v celá a 27 min, jenže 340 z Levého Hradce přijíždí na Roztoky nádraží v celá a 30 min tj. o cca 3 minuty tedy motoráček ujede. Nešlo by toto nějak vyladit, část cestujících by určitě využila možnost přestupu na rychlejší vlak a neznamenalo by to víc než posunout jízdní řád o cca 10 min.
Vašek

 
Vítek.S 373 příspěvků

Že se jedná o “naplaveniny” nové jsem usuzoval z toho, že se nám na fóru objevili nově. Jinak si opravdu nemyslím, že by délka pobytu v Roztokách měla nějaký vliv na inteligenci a zdravý rozum.
Přetrasování autobusů je zpracované, ale jeho realizace opravdu může následovat jen po celoměstské diskusi. Tou by nemuselo projít prodloužení linky z Únětic, protože se jedná o zásah do života obce jen minimální.
Jízdní řád autobusů je dědictví. I problém návaznosti na vlak jsme chtěli řešit a to tak, že v sedle by směrem do Prahy byl zachován proklad snižující interval uvažujeme-li vlak i bus jako celek), směrem od Prahy pak návaznost busu na vlak (překonání vysokohorského výstupu od nádraží na Tyršovo nám. jinak než pěšky). Čáru přes rozpočet nám udělala výluková činnost ČD, která negarantovala příjezdy vlaku včas. Poté, co jsme od tohoto požadavku ustoupili, můžete si podle vlaků řídit hodinky. Takže se do toho dáme. Nevýhoda je to, že březen i červen jsou termíny úprav, nikoli koncepcí.
Vítek

Diskuze Odraz